Pengamaskinen



Min egen lilla pengamaskin är igång och jobbar för fullt, tyckte det var läge att börja bokföra detta då det är kul att se hur den utvecklas.
Här kommer jag att dokumentera utdelningar, räntor och andra eventuella passiva inkomster samt min sparkvot. 

Sparkvoten ligger hittills under 2014 på 40% av nettolönen, inräknat aktiehandel, fonder, räntespar och avbetalning av skulder (CSN).
Har visserligen legat på 50% tidigare år men är helt nöjd med 40%.

Sparkontot, där jag valt att ha min buffert gav cirka 8000 kronor i ränta, en bit under 2%, men mer än så är det svårt att få.

Aktieutdelningarna ligger hittills i år kring 2500 kronor och beräknas uppgå till 2800 innan årets slut. Ingenting man kan dra sej tillbaka på, men det står i alla fall för en månads aktieinköp och det är alltid välkommet. 
Här är målet att bygga upp "gratis" aktiehandel i form av utdelningar. För att kunna handla månatligt för 2500 sek som jag gör nu måste mina papper ge mig 30.000 sek i årliga utdelningar efter skatt för att det ska bli självgående.
Förhoppningsvis kommer jag att kunna öka den månatliga aktiebudgeten inom en snar framtid och då gäller inte denna kalkyl längre, men den utgår från dagens förutsättningar.

Det är en bra bit kvar tills maskinen jobbar helt på egen hand men nästa år beräknar jag att utdelningarna ska stå för 2/12 av inköpen, brick by brick! 

Mål 1: 2500 sek i nettoutdelning.   2014

Mål 2: 5000 sek i nettoutdelning.   2015


Månen står högt över taken, endast pengamaskinen är vaken;)

God natt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar