Investera i takt med palmerna



Det är ny månad och som vanligt vankas aktiehandel. Idag valde jag att återinvestera pengarna från Skanska som kom in i förra veckan. Av min totala månadsbudget för aktiehandel bidrog Skanska med 946 kronor och det motsvarar ganska precis 5 stycken aktier till dagens pris. Det kan nog tyckas som rent barnsligt att prata om fem stycken aktier, men faktum är att det gör sin lilla skillnad ändå. Varje liten krona räknas och på samma sätt ger varje liten aktie sin utdelning, nästa år ökar antalet aktier som ger en ökad utdelning och återigen köps nya aktier... så tickar det på, och en vacker dag blir det något stort av det. 

Efter dagens köp ser portföljen ut så här:

Ratos 
462 st
Industrivärden
327 st

Nokia
261 st
Skanska
179 st
Sandvik
113 st

Totalt värde på väskan är idag 141.000 kronor.


Palmen på bilden är ett skott från en större palm som jag tog med mig från en vacker ö i atlanten och planterade samtidigt som jag började investera i aktier. Den kan på ett naturligt sätt representera min aktieportfölj. Sakta men säkert växer den i sin lilla kruka, blad efter blad ramlar av och formar en vacker stam. På samma sätt bygger aktieutdelningarna upp portföljen och om många år kommer den förhoppningsvis ha vuxit till en stor och vacker palm som får stå någonstans och svaja i vinden. 

Jag tror ingenting om framtiden, jag försöker inte sia om börsens eller världsekonomins utveckling, jag vet inte om jag gör rätt eller fel, om jag slänger bort min tid på att investera eller om jag en dag kommer att bli miljonär. Men det jag vet är att jag har disciplin, jag har en egen modell som jag följer och jag ändrar inte på min strategi efter hur vinden blåser. Precis som fisken i vattnet inte undrar hela dagarna om den simmar på rätt sätt, så vet jag att mitt sätt att investera är rätt för mig då jag aldrig tvivlar eller ligger sömnlös över det.

Jag tar det lugnt, ibland köper jag för dyrt och ibland köper jag billigt, ibland kanske jag handlar aktier som andra inte ens vill höra talas om, ibland köper jag samma som andra. Hur det än går med mina aktier så är det viktigaste att leva lugnt, blir man stressad av börsens rörelser så kanske man borde tänka om och varva ned. Jag låter börsen göra sitt så gör jag mitt under tiden. 

Ha en trevlig dag alla börshajar!

2 kommentarer:

  1. Det här var ett bra och inspirerande inlägg i sin enkelhet. Jag ser fram emot att få läsa mer av dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att höra, kul att du hittat hit.

      Radera