Jag köper Skanska.



Vi bygger vidare.
Lönen har knappt hunnit landa på kontot, 30% går direkt till avanzakontot för aktieköp och ytterligare 20% till madrassen, sparkvoten ligger på 50% som planerat.
Det blev Skanska för hela slanten på aktiefronten. Som jag har väntat, äntligen har aktien backat lite och jag passar på att handla. Ända sedan jag gjorde mitt första köp i Skanska har jag ångrat att jag inte köpte mer, nu är det dags att göra slag i saken. Vi får väl se hur långvarig nedgång det blir, men så länge priset kryper nedåt blir det att fylla på.

Idag inhandlades 46 stycken aktier i bolaget till en direktavkastning på 4,5% som bidrar med 305,50 kronor i nettoutdelning per år. Efter dagens köp ser portföljen ut så här:


Det är ny ATH och portföljen kostar idag 420520 kronor. Jag hittade det här inlägget  från samma tidpunkt förra året och ser att värdet på portföljen ökat med hela 95520 kronor sedan dess, detta tack vare återinvestering av utdelningar och börsen som ångat på duktigt då jag själv endast gjort ett fåtal insättningar under året.
Jag är fantastiskt nöjd med resultatet och fortsätter att sikta mot nästa delmål, en halv miljon i aktier! 

Köplägen
H&M är bolaget som ligger högst upp på min bevakningslista. Jag väntar tålmodigt på att priset ska sjunka under 200 kronor för att sedan fortsätta sin färd nedåt. 
Det ska bli väldigt intressant att se hur det utvecklar sig under våren och om det äntligen blir köpa av.
Handelsbanken sjunker också på sista tiden och även om jag inte vill lägga mer vikt på bolaget så är det inte omöjligt att jag slår till om priset fortsätter att dala.
Om både Skanska, SHB och H&M fortsätter att sjunka i denna takt kommer jag att få svårt att bestämma mig;)

Ratos
Ett av mina största innehav gör ytterligare ett försök att komma tillbaka, priset stiger lite blygt här i dagarna och det vankas delårsrapport inom kort. Vi får se om Agervald lyckas styra upp skutan under 2018 och segla mot högre kurser eller om det ska fortsätta vara min surdeg i väskan. 

Well, det börjar lacka mot juletider, snart är det dags att vända blad och ta sig an nästa investeringsår. 
I oktober 2011 köpte jag mina första aktier, hade ett tomt sparkonto och skulder på några hundra tusen kronor. 
Idag är jag skuldfri, har ett totalt sparkapital på över en halv miljon och en aktieportfölj som växer sig sakta men säkert mot nya höjder. Jag kan bara säga att det är en fantastisk resa jag är med på, och förhoppningsvis har den bara börjat. 

God natt från paradiset! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar