När blir jag ekonomiskt oberoende?



På sista tiden har jag ägnat en del tid till att framställa ett excel i Google drive för att hålla ordning på min lilla portfölj, utdelningar med mera. 
Visserligen har jag inte fler aktier än att jag skulle kunna anteckna detta för hand, men visst är det förbannat kul att sitta och nörda med olika diagram för aktier och utdelningar?

En av mina favoriter bland uträkningarna är den som visar hur mycket (eller lite) jag har kvar till jag blir ekonomiskt oberoende. Under etiketten "fri" visar en liten stapel att mina utdelningar nu motsvarar 8 % av mitt totala utdelningsmål. Den dagen min lilla stapel visar 100% kommer jag att vara, precis som etiketten meddelar; fri! 

Eller? Vad räknas egentligen med att vara ekonomiskt oberoende? 

I korta drag kan man väl anta att man är ekonomiskt oberoende när ens passiva inkomster (i mitt fall är tanken att leva av aktieutdelningar) täcker ens levnadskostnader. Här uppstår dock en fråga om preferenser tycker jag.
Först när jag räknade på hur mycket jag behöver i aktieutdelningar för att vara fri så utgick jag från min nuvarande inkomst och utgifter, men det behöver ju inte alls vara ett korrekt mått. Visst vore det fantastiskt att kunna leva som jag gör idag med enbart passiv inkomst, men samtidigt, visst skulle jag vara beredd att göra vissa uppoffringar i utbyte mot att vara fri och ledig. 

I dagsläget sparar jag cirka 50% av min inkomst varje månad där 30% går till aktier och resterande 20% delas upp till buffert, resekonto och "krigskassa". Detta betyder att jag i teorin skulle kunna leva på hälften av min nuvarande inkomst om jag inte behövde spara. 
Nu ser ju verkligheten inte ut exakt så, pengar till resor kommer alltid att vara ett måste i mitt liv då det är min största passion. En buffert kan behöva användas en vacker dag och måste följaktligen fyllas på och andra eventualiteter kan dyka upp, det är nog bra att ha en god marginal. 

Hur mycket man behöver för att leva är ju väldigt individuellt och att vara ekonomiskt oberoende är ju mer en fråga om små utgifter än stor inkomst. Om jag är villig att byta till ett billigare boende, inte köpa kläder, leta bland den billigaste maten och aldrig resa så blir jag ju fortare fri än om jag plöjer på i mitt nuvarande tempo, även om jag tycker att jag redan lever ganska sparsamt. 
Men jag gillar att ha det gött, vem gör inte det? 
Jag avskyr att shoppa och slösa pengar på onödiga saker och sparar religiöst varje månad, däremot gillar jag att handla kvalitet och spendera pengar på mina intressen, där snålas det inte. 
Mat är något jag lägger stor vikt på, handlar mycket ekologiskt och närodlat, tränar mycket och äter för två. Träningen kostar ganska mycket, både i material och månadskort, men det är ett av mina största fritidsintressen så där håller jag inte heller tillbaka. 
Att resa kostar pengar, men det är för mig en av världens absolut bästa investeringar, jag har rest mycket, ett flertal varv runt jorden skulle jag säga, och jag kommer att fortsätta så länge jag har hälsan, ångrar inte sekund de pengar jag spenderar på dessa fantastiska upplevelser. 
När det gäller data så finns det bara ett märke i min värld, jag är helt förälskad i äpplet och njuter dagligen av dessa lyxprylar.
För att resumera, jag betalar gärna för sådant jag njuter av i livet men väljer i stället bort sådant jag tycker är onödigt, enkelt och logiskt. 

Hur mycket behöver jag nu då för att vara "fri"?

För att få lite klarhet i saken gick jag igenom alla mina lönebesked från förra året och vägde hit och dit mellan olika siffror. Jag gick igenom mina utgifter och funderade på vilka jag skulle vara beredd att sluta bort i utbyte mot frihet. 
Det är inga lätta val, många av våra utgifter är ju svåra att dra ned på och där det finns mest marginal är ju på fritids & prylsidan, tråkigt nog. 

För att avrunda, jag kom fram till att jag skulle behöva en årlig nettoinkomst från passiva inkomster på 180.000 kronor (15.000/mån) för att anse mig ekonomiskt oberoende. Uträkningen är snålt tilltagen det är möjligt att siffran inte håller i slutänden, men just nu känns det rimligt och det är kanske viktigare att ha ett mål att jobba mot än själva verklighetsbilden. 

I dagsläget motsvarar mina utdelningar inte fullt en månadslön i denna fiktiva värld av frihet, strax under 15000 kronor. Det skulle kunna trycka ned mig i galoscherna då jag fortfarande är väldigt långt ifrån mitt mål, men jag väljer i stället att fokusera på vad jag åstadkommit hittills. Jag ser det som fullt möjligt att uppnå och dessutom lever jag gott under solen och surfar varma vågor medan mina aktieutdelningar växer sakta men säkert. 

Vad tror ni, håller mina uträkningar? Har ni själva en siffra på er frihet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar