Gör slut med Ratos!



Jag har sedan 2013 levt i ett så kallat "toxic relationship", jag var förälskad i någon som inte var kände samma sak för mig. 
Idag har jag gjort slut och känner en lättnad i kroppen, visst har jag tagit stryk på vägen, men jag går med huvudet högt och erkänner att jag begått ett misstag. Nu är jag en fri man! 

Det är Ratos jag pratar om. Säger inte att det är ett dåligt bolag, inte alls, jag tror säkert att de lyckas styra upp det sjunkande skeppet på sikt. Däremot har bolaget tydliga problem och personligen har jag fått nog av att se på medan mina surt förvärvade slantar försvinner i djupet. 

I Januari i år sålde jag hälften av mitt innehav i Ratos (400 aktier) för att minska exponeringen mot bolaget då det bara gick sämre och sämre hela tiden. 
Jag hade faktiskt tänkt att behålla resten och inbillade mig någonstans att aktien kommer tillbaka och ger vinst någongång i framtiden. Det kommer den med nästan all säkerhet att göra också, men jag har insett att det inte är värt att sitta med under tiden då dessa pengar kan jobba bättre på annat håll. 

Det är föga lönt att vara bitter och lätt att vara efterklok, men som jämförelse kan jag säga att samma dag som jag köpte mina första Ratos kostade Investor 182 kronor, vilken fantastiskt mycket bättre investering det hade blivit. Jag tyckte då att Investor var för dyr. 
Idag efter 17,6% ras tycker jag Ratos fortfarande är dyr. 

Jag har med min "investering" i Ratos slängt cirka 15 papp i sjön. Det är naturligtvis tråkigt, dock inget att göra åt utan i stället glädjer jag mig nu åt att jag äntligen gjort slut. 
De 12255 kronor jag lyckades rädda från Ratos fick omgående nya jobb i form av följande aktier i nedanstående bolag i stället: 

- 82 Latour för 97 kronor styck    

- 19 Castellum för 128,55 kronor styck

- 11 Skanska för 159 kronor styck

Länk till portföljen här!

Antalet aktier krympte och därmed också utdelningarna, åtminstone tillfälligt. 
Jag är förhoppningsfull när jag säger att Latour, Castellum och Skanska kommer att inbringa mer vinst under åren i form av både utdelningar och värdeökning än vad jag förlorar på att inte inkassera Ratos utdelning, som de dessutom inte har råd att betala ut. 

Att lägga mina pengar i Ratos har från första början varit en dålig investering, jag har förlorat pengar hela tiden. Jag tänkte att jag var smartare än marknaden och min idé var att köpa in mig billigt i ett bolag som under många många år levererat bra åt aktieägarna men som genomgår en kris. Sedan skulle jag vänta tills marknaden fattat vilket bra bolag det var och därefter tjäna stora pengar på mitt låga inköpspris. Så blev det inte. 

För att avrunda kan jag bara säga att jag är nöjd över det beslut jag fattat idag och hoppas att jag lär av mitt misstag. Jag anser att detta är ett praktexempel att ta fram och damma av nästa gång jag blir sugen på att lägga mina pengar i ett bolag som har uppenbara problem och att dessa kan bli mycket mer långvariga än mitt tålamod. Ja, jag tänker närmast på H&M.

En av mina målsättningar för 2018 var att hålla mig borta från H&M. Denna kris är säkert inte slutet på Perssons bolag men det kan ta lång tid att återhämta sig. Svenska folket älskar H&M aktien och detta med all rätt, den har presterat fantastiskt sedan börsintroduktionen. Nu slaktas den och pressen skjuter dåliga nyheter med hagel. 
Det ska erkännas att H&M är ett av de bolag jag helst ville ha i portföljen och har flera gånger varit på vippen att ge mig in. Senast häromdagen fantiserade jag om att köpa aktien till omkring 70 kronor, alltså ytterligare 50% ned från dagens pris. Vem kan motstå en sådan karamell? 

God kväll från paradiset! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar