Utdelning handelsbanken 2018


Så var det dags för årets första utdelning! 
Flera av er började redan i januari och många aktieägare har hunnit få åtskilliga utdelningar på kontot. Själv är jag lite sen i starten, men nu var det äntligen dags att höra klirret i kassan. 
Handelsbanken som är först ut höjde ordentligt i år och jag fick 7,50 kronor per aktie. Enbart denna första utdelning utgör hela 60% av förra årets utdelningar, så det ser ut att bli ett bra år:)

Pengarna återinvesterades naturligtvis på en gång för att hålla snöbollen i rullning. Dock inte i samma bolag då SHB redan utgör en alldeles för stor andel i portföljen. De stora hjälper de små och sakta men säkert växer andelen bland de mindre innehaven. Börsen öppnade i rött (min favoritfärg) och följande inköp gjordes:




Börsen backar i stadigt i samma takt som jag sparar, just nu ligger portföljvärdet under årsbokslutet 2017. Det är helt i min smak då jag får fler aktier för mina penningar. I skrivande stund kostar min portfölj 405777 kronor.

Skanska utgör nu 15% av väskan och förutom den kommande utdelningen i slutet på månaden så kommer inte några nya pengar att tillsättas i bolaget för stunden. Aktien har backat en hel del på sistone och dagens köp gjordes med en direktavkastning på 5%, ett fantastiskt bolag till ett bra pris! 

Latour har backat hela 10% sedan mitt första köp och det var dags att knipa några stycken. Här är direktavkastningen betydligt lägre, endast 2,5%, men förhoppningen är att bolaget kommer att fortsätta leverera goda resultat och att utdelningarna kommer att höjas vilket med tiden gör att min yield höjs automatiskt. För den som vill ta en titt på Latours historiska resultat rekommenderar jag en glimt på deras hemsida och graf över totalavkastning, hela 100000% sedan 1985! http://www.latour.se/sv/totalavkastning/graf

Investor. Här vill jag erkänna ett stort misstag, inte att jag handlat aktier i bolaget utan att jag inte gjort detta tidigare! Investor är mitt absoluta favoritbolag bland svenska aktier och jag har alltid önskat ge det en plats i min portfölj. Förmodligen låter det helt skruvat att jag aldrig gett mig in i bolaget men jag har alltid tyckt att aktien varit "för dyr". Ett tragiskt misstag som jag fått betala ganska dyrt. 
I stället för att köpa aktier i investor valde jag att lägga pengarna på "billiga" bolag med hög direktavkastning, där i bland Ratos. Ett köp som blev riktigt dåligt med åren och min klassiska surdeg i portföljen. Vad lära av detta? 
Att lågt pris på en aktie inte alltid är lika med billigt och att billiga köp kan bli väldigt dyra. Ett bra bolag är inte ofta billigt just av den anledningen, att det är ett bra bolag med bra resultat. 
Samma dag som jag köpte mina första aktier i Ratos kostade Investor 182 kronor, vilken fantastiskt mycket bättre affär det hade blivit! 

Nåja, det lönar sig inte att gräma sig över sina misstag, endast att lära av dem. 
Så jag gjorde äntligen slag i saken och köpte en liten portion. 
Det är nu möjligt att jag efter så många års väntan köper i helt fel tillfälle, men det oroar mig inte. Investor är ett bolag jag kan ha i portföljen livet ut och dagens lilla köp blir en ingångsport som inbjuder till framtida handel. 
Vi tar det piano som vanligt, men jag ser gärna att Investor utgör en större del av min portfölj i framtiden och hoppas på många år av fina utdelningar och resultat. 

I morgon trillar den första av Castellums två årliga utdelningar in på kontot och kommer att återinvesteras i bolaget. 

Trevlig dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar